Vespan
En blogg om min Piaggio Vespa Touring 150 cc från 1961
söndag 11 november 2012
lördag 20 augusti 2011
Nya delar till förgasaren
måndag 15 augusti 2011
Bensin och luft
Vespan fick luft genom ett intressant hemmabygge. Man undrar ju om det inte fanns nya luftbälgar att köpa när detta konstruerades? Det fungerar visserligen men ser ju inte så snyggt ut.
Nuförtiden finns det i alla fall nya luftbälgar att köpa. Jag köpte en sådan här i en vespabutik på nätet.

Såhär snyggt blev det med en luftbälg istället för ett hemmabygge. Notera att förgasarhusets lock är avmonterat på bilden.
Förgasaren, en DellOrto SI20/17B, är precis vad det skall vara i en Touring från 1961. Det kan man läsa på en mycket bra teknisk sida över förgasare hos Get Hip.
Den har vertikalt luftflöde eftersom den sitter ovanpå vevhuset. Chokespjället är integrerat i luftfiltret som sitter ovanpå förgasaren.
Att alla munstycken är i enlighet med originalbestyckningen kan man också läsa på den tekniska sidan över förgasare hos Get Hip, dvs huvudluftmunstycke 185, mixermunstycke BE1, huvudmunstycke 100, lågfartmunstycke 42 och lågfartsluftmunstycke 140.
Efter isärplockning, rengjöring med bensin och tryckluft visade det sig att flottören inte lyckades stänga som den skulle. Förgasaren flödade helt enkelt över. Att flottören och flottörnålens gummi inte tål modern bensin kan man läsa på många ställen.
Jag har därför nu beställt ny flottör och ny flottörnål samt nya packningar och hoppas att dessa kommer snart.
lördag 23 juli 2011
Utflykt i skymningen
söndag 17 juli 2011
Nummer




