Vespan identifieras av ett antal olika nummer.

Naturligtvis har den ett registreringsnummer eftersom det är en motorcykel.
Denna vespa är enligt definition en tung motorcykel, även om den inte väger så mycket.
Definitionen på tung motorcykel är att den har en motor med slagvolym större än 125 kubikcentimeter eller att den har en en motoreffekt som är större än 11 kW (14,9 hk)
Vespan har en motor med slagvolymen 150 kubikcentimeter som ger en effekt på 4,56 kW (6,2 hk) samt har en tjänstevikt på 95 kg. Det gör att förhållandet mellan motoreffekt och tjänstevikt är 0,048 kW/kg.

Om denna kvot är mindre än 0,16 kW/kg räcker det med A-behörighet "med begränsning" för att få köra den, och det kan man ta som 18-åring.
Om kvoten däremot är större än 0,16 kW/kg måste man ha A-behörighet "utan begränsning" för att få köra den, och det kan man ta först som 21-åring.

Motornumret var dolt under lager av olja och smuts och det behövdes mycket avfettning och skrubbande för att få det att framträda.
När det slutligen kom fram visade det sig att det mycket riktigt var en VGLA motor i vespan, vilket det också borde vara.
Troligtvis är det alltså originalmotorn som sitter i och den har motornummer: VGLA1M 035119

Det är ramnumret som unikt identifierar vespan och det finns även angivet på registreringsbeviset.
Dessa vespamodeller kallas enligt scooterhelp för "60's - 70's largeframe".
På dessa sitter ramnumret under vänstra sidokåpan och där kan man urskilja VGLA1T 035169 vilket stämmer bra överens med registreringspapperna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar