lördag 20 augusti 2011

Nya delar till förgasaren

Idag fortsatte arbetet med förgasaren eftersom de nya delarna - packning, flottör och nål - kom med posten igår.













Den gamla flottören är den mörka och den nya flottören är den ljusa. Spåret för nålen ser lite olika ut men funktionen är naturligtvis densamma.








Den gamla packningen till vänster och den nya packningen till höger.










måndag 15 augusti 2011

Bensin och luft

Vespan fick luft genom ett intressant hemmabygge. Man undrar ju om det inte fanns nya luftbälgar att köpa när detta konstruerades? Det fungerar visserligen men ser ju inte så snyggt ut.









Nuförtiden finns det i alla fall nya luftbälgar att köpa. Jag köpte en sådan här i en vespabutik på nätet.
















Såhär snyggt blev det med en luftbälg istället för ett hemmabygge. Notera att förgasarhusets lock är avmonterat på bilden.









Förgasaren, en DellOrto SI20/17B, är precis vad det skall vara i en Touring från 1961. Det kan man läsa på en mycket bra teknisk sida över förgasare hos Get Hip.









Den har vertikalt luftflöde eftersom den sitter ovanpå vevhuset. Chokespjället är integrerat i luftfiltret som sitter ovanpå förgasaren.









Att alla munstycken är i enlighet med originalbestyckningen kan man också läsa på den tekniska sidan över förgasare hos Get Hip, dvs huvudluftmunstycke 185, mixermunstycke BE1, huvudmunstycke 100, lågfartmunstycke 42 och lågfartsluftmunstycke 140.









Efter isärplockning, rengjöring med bensin och tryckluft visade det sig att flottören inte lyckades stänga som den skulle. Förgasaren flödade helt enkelt över. Att flottören och flottörnålens gummi inte tål modern bensin kan man läsa på många ställen.

Jag har därför nu beställt ny flottör och ny flottörnål samt nya packningar och hoppas att dessa kommer snart.


lördag 23 juli 2011

Utflykt i skymningen

Vi tar oss en kvällstur med vesporna...















... genom det uppländska landskapet ...













... i den tidiga skymningen ...















... och strax efter kl 22 är vi hemma igen.

























Det är trevligt att använda sina vespor till utflykter i det vackra landskapet.

söndag 17 juli 2011

Nummer

Vespan identifieras av ett antal olika nummer.

Naturligtvis har den ett registreringsnummer eftersom det är en motorcykel.

Denna vespa är enligt definition en tung motorcykel, även om den inte väger så mycket.

Definitionen på tung motorcykel är att den har en motor med slagvolym större än 125 kubikcentimeter eller att den har en en motoreffekt som är större än 11 kW (14,9 hk)

Vespan har en motor med slagvolymen 150 kubikcentimeter som ger en effekt på 4,56 kW (6,2 hk) samt har en tjänstevikt på 95 kg. Det gör att förhållandet mellan motoreffekt och tjänstevikt är 0,048 kW/kg.




Om denna kvot är mindre än 0,16 kW/kg räcker det med A-behörighet "med begränsning" för att få köra den, och det kan man ta som 18-åring.

Om kvoten däremot är större än 0,16 kW/kg måste man ha A-behörighet "utan begränsning" för att få köra den, och det kan man ta först som 21-åring.



Motornumret var dolt under lager av olja och smuts och det behövdes mycket avfettning och skrubbande för att få det att framträda.

När det slutligen kom fram visade det sig att det mycket riktigt var en VGLA motor i vespan, vilket det också borde vara.

Troligtvis är det alltså originalmotorn som sitter i och den har motornummer: VGLA1M 035119


Det är ramnumret som unikt identifierar vespan och det finns även angivet på registreringsbeviset.

Dessa vespamodeller kallas enligt scooterhelp för "60's - 70's largeframe".

På dessa sitter ramnumret under vänstra sidokåpan och där kan man urskilja VGLA1T 035169 vilket stämmer bra överens med registreringspapperna.






torsdag 14 juli 2011

Nytt sadelöverdrag

Även om ett patinerat skick är trevligt så är en dålig sadel inte så kul. Mitt sadelöverdraget var i såpass dåligt skick att jag omedelbart beställde ett nytt. Idag kom paketet med posten och jag bytte direkt.

Resultatet blev väldigt lyckat om jag får säga det själv.

Det gamla överdraget:

Sadelstommen:

Med det nya överdraget på:


måndag 11 juli 2011

Idag kom vespan hem

Idag körde jag hem från Resele, där jag övernattade hos en gammal kompis, efter att ha köpt vespan i Sollefteå igår. Jag fick med en gammal instruktionsbok i original samt gulnade handlingar med en förteckning över vespans olika ägare genom tiderna där bl.a. butiken som ursprungligen sålde den fanns med.

Vespan går mycket bra men den är ganska patinerad måste man säga. Sadelöverdraget behöver bytas och alla gummilister har torkat. Lacken har märken efter normalt åldrande men även efter diverse klistermärken såsom gris, elefant, flodhäst m.m. Bönpallen saknar ryggstöd. Jag undrar om ryggstöd fanns på alla Touring eller om det bara var ett tillval som vissa köpte till.

Några bilder på vespan:


Framifrån
Var snäll












Bakifrån

Här kan man se en rosa gris :-)











Vänster
Höger









Några detaljer såsom 150 cc emblemet på benskölden, hastighetsmätaren, sidokåporna med de karakteristiska "grodyngel" emblemen samt den slitna sadeln.


Emblem
Mätaren









Motorkåpan
Strålkastaren









Grodyngel
Sadeln










fredag 8 juli 2011

Annons på blocket

När min dotter Emma fick en vespa, en Piaggio Vespa 50R -80, insåg jag glädjen med detta fordon. De är otroligt charmiga och roliga att köra omkring med. Dessutom tillverkas många reservdelar till vespor än idag och de är ganska lätta att meka med.

Att det finns många vespa-entusiaster är inte svårt att förstå. Många av dessa hittar man dessutom på internet i olika diskussionsforum och föreningar samt klubbar och på egna sajter.

Jag har frossat i vespasidor på nätet och prenumererat på vespa annonser på blocket för att bilda mig en uppfattning om vad som finns och vad jag vill ha.

Till slut dök den rätta vespan upp i en annons på blocket. Jag har kommit överens med säljaren om att jag köper den och på söndag åker jag till Sollefteå för att göra upp affären och hämta hem den.